Undgå klichéer i din jobansøgning og fokuser på virksomhedens behov. Brug "du" og "I" for at vise værdien af at ansætte dig. Vær forsigtig med fagord og vær konkret i dine beskrivelser. Gør teksten overskuelig med klare overskrifter og punktummer.
Tekstforfatning Majbritt Lund
Normalt er det god kommunikation at bruge modtagerens sprog! Men det er ikke altid tilfældet, når du vil søge et job, beskrevet i et klassisk jobopslag. For mange stillingsopslag er skrevet så dårligt, at du risikerer at svare med samme tomme og varme luft, som de er skrevet i.
Du skal ramme læseren, men du skal gøre det på den raffinerede måde, hvor du matcher virksomhedens ønsker uden at bruge de samme klicheer, som de selv bruger. Eksempelvis ”tænke ud af boksen” og ”mange bolde i luften” bare for at tage nogle af de oplagte eksempler.
Fokuser på virksomheden
Selv om jobopslaget primært handler om, hvilke ønsker virksomheden har til dig, er det basal psykologi, at alle helst vil læse om sig selv og deres egen verden. Derfor skal du udvælge og vinkle dine kompetencer og meritter efter, hvad virksomheden får du af at ansætte dig – i stedet for at liste fakta op.
Du kommer automatisk til at fokusere mere på virksomhedens udbytte af at ansætte dig ved at skrive ”du” og ”I” oftere end ”jeg”. Skriver du i word, kan du let få overblikket over, hvor tit du har brugt ordene ved at bruge søgefunktionen.
Brug fagord strategisk
Lige så præcise fagord er, når alle bruger dem rigtigt, lige så farlige kan de være, når det ikke er tilfældet. Derfor skal du passe på med fagord, hvis bare en enkelt i udvælgelsesudvalget ikke forventes at forstå fagordene 100 %.
Selv bliver jeg jævnligt kontaktet om opgaver, hvor det er helt tydeligt, at opdragsgiveren blander nogle ting sammen. Og de opdragsgivere, der kontakter mig om kommunikationsopgaver, kan også sagtens være med til at ansætte nye medarbejdere. Hvis de tror, de forstår ordene rigtigt, og de andre i ansættelsesudvalget ikke opdager fejlen, kan du risikere, at de vælger dig fra eller argumenterer imod din ansættelse, alene fordi de har misforstået noget, du har skrevet.
Derfor anbefaler jeg, at du primært bruger fagord til at præcisere din pointe og gør det på en måde, så ikke-fagkyndige også vil forstå din pointe.
Er du derimod sikker på, at alle, der skal ind over din ansøgning, har styr på dine fagord, er situationen selvfølgelig en anden.
Undgå ”ende”, ”else” og ”inger”
For ord, der slutter sådan, er som regel abstrakte i stedet for konkrete. Og det konkrete sprog er mere præcist og nemmere at huske.
Eksempelvis
”Som leder vil jeg bruge x specifikke, nye redskab til at motivere fagmedarbejderne, når x og y afdeling skal slås sammen”
I stedet for:
”Jeg vil være den motiverende, nyskabelse i forbindelse med sammenlægningerne”
Med fed er markeret nye, præcise oplysninger, som du måske er den eneste ansøger, der har researchet dig frem til.
Vær også opmærksom, hver gang du bruger overordnede ord. Skriv konkrete ord som ”notesblokke, kuglepenne og whiteboardmarkers” i stedet for kategoribetegnelsen ”kontorartikler”. Ja, uddybningen fylder mere, men hvis detaljerne gør, at du bedre bliver husket og skiller dig ud, kan det være godt givet ud.
Gør din tekst overskuelig
Søger du opslåede stillinger, skal du som regel konkurrere mod flere hundrede ansøgere. Du kan gøre det lettere for modtageren at overskue dit budskab med 2 simple metoder:
- Skriv mange overskrifter, og fremhæv pointen i overskrifterne
- Brug mange punktummer, så teksten bliver lettere at læse.
Hver gang du bruger mere end ét komma i en sætning, så overvej om det ene komma skal erstattes af et punktum
Streg ud og stram op
Flere af mine råd vil gøre din tekst længere. Det er i sig selv ikke noget problem, men du kan sikkert forkorte og præcisere teksten og stamme op på såvel sprog som indhold.
Når du er færdig med at skrive, så læs ansøgning og CV igennem med det primære formål at vurdere, om samtlige afsnit, sætninger og ord har deres berettigelse. Ellers skal du slette.
Du kan sikkert præcisere din tekst radikalt ved at luge ud i fyldord som: egentlig – altså – også – måske – reelt – faktisk – eksempelvis – netop – simpelthen – alt andet lige – meget – lidt – nogle gange – bare – alligevel – rigtig – desværre – al – vitterlig – af den ene eller anden grund – hele – overhovedet – sikkert – da – selvfølgelig – helt – eventuelt.
Om skribenten
Majbritt Lund er uddannet journalist og har drevet sit eget kommunikationsfirma siden 2007. Hun rådgiver om markedsføring og skriver markedsføringstekster, der rammer målgruppen. Særligt skriver hun tekster til onlinemarkedsføring som hjemmesidetekster, SEO-tekster og nyhedsbreve.